Урарту
е стара държава в региона на реките Тигър и Ефрат, на север до река
Кура. На мястото на древно Урарту, където езика е бил от хуритското
езиково семейство, днес са основно Армения и част от източна Турция.
За първи път името на Армения се появява в Бехистунския надпис от VІ в. пр.н.е. Арменците, които са по народност мизи („муши, мушки“ в асирийските клинописи) заселват земите около Тигър и Ефрат след ХІV в. пр.н.е., когато мизи през Балканите масово мигрират в Мала Азия (т.н. „морски народи“ ) и слагат край на Хетската държава.
Най-източният клон на тези мизи (муши)
е посочен в асирийските клинописи, че се появява около северните
брегове на Тигър и Ефрат около ХІІІ в. пр.н.е. По време на могъществото
на държавата Урарту мизите- арменци, чийто език е индоевропейски, са
били роби на урартите.
Господството върху древния Изток около ІХ в. пр.н.е. са си оспорвали двете най-могъщи държави тогава: Асирия и Урарту.
Урартски йероглифи, предоставени ни от г-н Спарток.
Урартски йероглифи, предоставени ни от г-н Спарток.
При разчитане на урартските клинописи в началото на ХХ в. се оказа, че урартите са се самонаричали баяни (бийан) : оттук името на езерото Ван, а така също старото сведение, касаещо ІІ в. пр.н.е., на арменския историк Хоренаци за „българин Бунд“, където „Бунд“ и името на народа му „vh`ndur“, е всъщност самонаименованието на урартите и на тяхната държава.
Тоест,
Урарту и урарти, са били наричали на акадски език в асирийските
клинописи и в библейските текстове, докато те самите са наричали
държавата си Боян, а народа си: бояни.
Урартския цар Сардур І (ок. 844-828 пр.н.е.) ни е оставил следният надпис за себе си, като „цар на Биайнед, владетел на град Тушла”.
През
814 г. пр.н.е. бояните са нападнати от север от кимерийците. По това
време кимерийската държава е била на север от река Кура и е стигала до
Меотида (Азовско море), където днешният Керченски провлак е носил името „Кимерийски босфор“ (оттук гръцкото Боспор кимерийски)…
ез. Ван от север
ез. Ван от север
Кимерийците
и тяхната конна армия стават военен хегемон в региона на Древния изток
през VІІ в. пр.н.е., т.е. около 100 години преди кимерийци, мидийци и
вавилонци да сложат край на Асирийската империя.
Предполага
се, че вследствие кимерийските набези, Урарту попада под властта на
кимерийци и мидийци още през втората част на VІІ в. пр.н.е.
През VІ в. пр.н.е. персийският Бехистунски надпис вече споменава новата държава на мизите-арменци: Армения.
Вероятно
местното боянско население се е преселило на север към Кавказ и там
заедно с кимерийците е формирало началото на народа на „българина Бунд“ (Мовсес Хоренаци),
който към ІІ в. пр.н.е., когато Армения е превзета от Партската
държава, колонизира региона на север от езерото Ван, чийто топоним
по-късно „Багреванд“, т.е. българския Ванд, е съхранил спомени от онова
време, които днес трудно можем да възстановим.
Описвайки
дейността на партския цар Валаршак (Вагаршак) към ІІ в. пр.н.е.,
Хоренаци разказва как той установил ред в земи, които на запад стигат до
гр. Мажака (гр. Кесария в Кападокия), а на север наложил ред на целия
Понт (южното причерноморие на изток от гр. Синоп, е по-късно понтийската
държава на Митридат - 123 г.пр.н.е.- 63 г.от н.е.). След това Валаршак
въвел ред до Кавказ, разбрал се с кавказките народи да не го нападат и
като се обърнал ...отишъл във Вананд, т.е. явно на юг към Шира, до
местността, която преди да се казва Вананд, „древните са наричали безлесен и горен Баоеан” (кн.ІІ,гл.6, Арменска история, Мовсес Хоренаци от VІ в.).
В случаят „Баоенан”,
е самоназванието на Урарту, което след дешифрирането на урартските
клинописи в първата половина на ХХ в., се установи, че е „Биайнили”,
т.е. „Бийан“, „или“ е афикс.
Стигайки
до „Баоенан” в своето изложение, Хоренаци решава да съобщи откъде
произхожда новото име на стария Баоенан, което вече се казва „Вананд”.
Тук той явно не обръща внимание, че Вананд е всъщност гръцизирана форма на Бананд и е явно едно и също с Баоенан (?).
Хоренаци разказва, че черпи древни сведения от Мар Абас Катина и
уточнява, че е имало някакъв „българин Бунд“, който с народа си vh’ndur
(вхндур) „колонизирал” Баоенан и дал новото име на местността като
Вананд, по своето име Бунд, Вунд.
Тоест,
според разказа на Хоренаци, по времето на Валаршак към ІІ в. пр. н.е.
на това място вече няма действаща страна на българите на Бунд, ето защо
той само страница по-нататък пише, че в „дните на Аршак” (сина на
Валаршак), „страната на българите” е в „Кавказката планина” (кн.ІІ, гл.9)...От друга страна, Хоренаци още в първото си съобщение добавя, че дори „по негово време” (т.е. към VІ в. от н.е.), в арменската местност Вананд „има селища, названията на които са получени от братя и потомци” на Бунд“...
Нека цитираме двата пасажа при Хоренаци:
Кн.ІІ, гл.6: ”/Валаршак/
се спусна към зелените пасбища на предела Шара, който древните са
наричали Безлесен или Горен Баоеан, а впоследствие, заради
колонизаторите българи Вндур на Бунд, заселили се там, били наречени по
неговото име Вананд. И досега селища там носят названия, получени от
имената на неговите братя и потомци.”
Кн.ІІ, гл.9: ”В
дните на Аршак възникнаха големи смутове в пояса на великата планина
Кавказ, в Страната на българите. Много от тях се отделиха , дойдоха в
нашата страна и се заселиха за дълго време под Кола /Kogh/, на
плодородна земя, обилна на хляб.”
Както обърна внимание на времето Патканов, тази местност Кола (Kogh), е срещу гр. Алтена (Олтия), който се намира на южното Черно море между гр. Трапезунд и гр. Фасиз (Севастополис).
Kogh (Ког, Кола) е територията около извора на р. Кура (Cyrus). Под Кола, т.е. на юг от Кола, е всъщност областта Вананд, известна сред арменците и като „Багреванд“...
Това изречение от първия пасаж е много интересно: “И досега селища там носят названия, получени от имената на неговите братя и потомци.“
Дали наистина е имало такива имена на селища дори през VІ в. и как ли са се казвали?
Арменският
историк от V в. Елише в своята книга за пълководеца Вардан Мамиконян и
неговата „арменска война”, посочва (между другото) и списък с имена на
арменските християнски епископи, митрополиите и селищата, откъдето
произхождат. Пасажът е в края на летописът му.
Между останалите са посочени и следните:
„Левонд, йерей от Вананд, е от селището Иджеванк”.
„Аршен, йерей от Багреванд, е от селището Елеген”.
Нас ни интересуват имената на селищата. Оказва се, че Мовсес Хоренаци е дал правдиво етнографско сведение, че „и досега” (т.е. през втората половина на V век и през VІ век) има селища, чиито имена са ни познати от „братя и потомци“ на народа на древния „българин Бунд“.
Името „Иджеванк” ни е познато като „Иджик”, любимият син на легендарният патроним Боян , от който, според една волжко-българската легенда произхождат кавказките хоните (легендата я има в „Джагфар тарих“).
А името „Елеген” ни е познато като „Елак”. Към 448 г. така се казва, според Приск Панийски, първородният син на Атила.
Но не само арменския историк Мовсес Хоренаци от VІ в. свързва българите с народа „vh`ndur“
на „българина Бунд“. През VІІ в. Анани Ширакаци в „Арменска география“
също упоменава за „българи-Woghkhondor” на Кавказ. Такава връзка между българи и бояни има и в епос от ХІІІ в. на персийският поет Низами.
Една
от най-интересните легенди за произходът на българите е съхранена в
епосът „Искандер-наме” на персийският поет Низами, който той пише в
самото начало на ХІІІ в. Според легендата, Александър Македонски имал
двама воини Бун и Гар, които участвали в походът му в непознатите земи
на север, но двамата се разболяли от неизлечима болест и за да не
заразят останалата армията били изоставени в една пещера. В нея те по
чудо оцеляли, благодарение на някаква черна течност или кал. Пещерата се
наричала „Балгар” и двамата решили отсега нататък да се казват
„българи”, по името на пещерата.
Скулптура на Низами в гр. Ганджя, Азербайджан
Ансамбъл в гр. Ганджя на героите от епоса на Низами "Искендер наме": Александър Македонски и войните му.
Най-интересното в тази легенда е, че тук „Бун” е всъщност самоназванието на Урарту, „Гар” (gar) е „пещера“ на арабски.
Благодаря за интересния исторически материал, който всеки българин
ОтговорИзтриванеда знае и да се гордее с нашата древна праистория!
С уважение, Николай Пеняшки - Плашков.
Благодаря Ви.
ИзтриванеВъпросът с кимерийските артефакти бе решен едва в последните години на ХХ в. и несъмнено най-главна заслуга за това има проф. Асколд Иванчик.
ОтговорИзтриванеОще през 1993 г. в дисертацията си в Женева за кимерийците, Иванчик посочи, че старите предразсъдъци за този народ, се основават на неправилно разбиране за ролята на кимерийците като отделен, независим от скитите етнос.
В асирийските дворцови и жречески канцеларии в северна Месопотамия през VІІІ –VІІ в.в. пр.н.е. много ясно разграничават скити от кимерийци и не ги отъждествяват. За първи път асирийците пишат за кимерийците през 714 г. пр.н.е., когато те нападат Урарту от север.
Асирийските клинописи съдържат сведения на разузнавачи или въпроси на оракул към бог за предстоящи битки, ето защо те са информация за кимерийците по време, което е съвременно на тяхната хегемония в Предна Азия и Анатолия в края на VІІІ в. пр.н.е. и първите три четвърти на VІІ в. пр.н.е.
През първите три четвърти на VІІ в. кимерийците действат на запад от Асирия в региона на Мала Азия, докогато скитите не са познати в този регион през първите три четвърти на VІІ в. пр.н.е., тъй като те действат тогава предимно на изток от Асирия, в Мидия и Мана.
Херодот пише за кимерийците през V в., т.е. три века по-късно от реалните събития, но за съжаление неговите сведения за този народ са намерили почва в учебниците и днес всеки знае, че Херодот бил написал, че скитите подгонили кимерийците от северното Черноморие и те отишли на юг от Кавказ…
Дали обаче е така?
Според асирийските клинописи, скитите се появяват на юг от Кавказ цели 50 години по-късно от кимерийците. Нещо повече, днес учените преразгледаха и основаващото се пак на Херодот предположение, че предскитската култура на черноморските степи била кимерийска. Това твърдение, според Иванчик, се основава на предоверяване на Херодот, който пише за кимерийски старини на север от Черно море.
Разбира се, това не означава, че сведенията на Херодот не са верни, а означава, че те трябва да бъдат преосмислени от нов ъгъл.
Първо, трябва да се вземат за основа на кимерийската история асирийските клинописи, които описват за един период от век след 714 г. като единствен враг на Асирия от север кимерийците, а не скитите.
След това, трябва да се изясни, че първият етап на т.нар. досега „ранно-скитска култура“, който засяга артефакти от Мала Азия до последната четвърт на VІІ в. пр.н.е., всъщност не е нищо друго, освен „кимерийска култура“, а не „скитска“. Тоест, ние знаем от асирийските клинописи, че до последната четвърт на VІІ в. пр.н.е. на запад от Асирия няма скити. Сиреч, няма как да наричаме артефактите от това време и там - „скитски“…
Трето, кимерийци и скити са имали близка археологична култура и все пак погребалните комплекси на кимерийците при разкопките в Норшун-тепе и в Имирлере (до Амасиа) показват, че кимерийските погребения са в каменни погребални съоръжения, а скитските при първият етап на скитската култура в степите и лесостепите на север от Черно море погребалните съоръжения, са грунтови и дървени, но не и каменни.
На основата на каменните гробове в Норшун-тепе и Имирлере, веднага става ясно къде има другаде каменни гробове от този тип и епоха. Такива са намерени в централната част на север от Кавказ. Подобни, но във форма на каменни кутии, има и на Крим.
Кимерите са жречешка прослойка, тоест спадат към трако-скитите, но са подобно да кажем на Бесите ако не се лъжа, жреци пазители. Не са народ, племе.
ОтговорИзтриванеБедата при Кирил Милчев е едностранчивостта му съчетана със самочувствието, което показва! Той не понася поправки,допълване, не приема нито идеи, нито факти, нито доказване.. Това е бедата при него! - Да, работи и все нещо допринася за българската идея, но също така , много пречи с това, че едновременно трупа популярност (тежест) и в същото време "реже" жестоко от истината за нашето минало! И най-вече фикс-идеята за кимерийците.
И, при натрупаната известност грешното му виждане, нанася по-големи вреди
Преписва яко от Ото Менхен-Хелфен. Тежко е да се понасят такива неща!
Осен това, той силно ревнува, въпреки че, щедро му се подаряват идеи и находки.
Кирил Милчев е направил термина "тракедонизъм" по подобие на "македонизъм" - днешната антибългарска философия на сръбските мелези от началото на миналия век (прочетете книгата на френския журналист "Войната се завръща", Париж 1934 г. и много неща ще ви се изяснят. Може би...)
Едоните са племенна общност вътре в тракопеласгийската етническа общност или суперетнос. Те се делят на мирм-едони, на мак-едони и още много племена, но са с един корен, един език и т.н. И са също от древните българи, коренно население на южната половина на Балканския п-ов.
Agen judi online - online casino online terpercaya - Daftar Agen
ОтговорИзтриванеJoker123 adalah agen judi online terpercaya dafabet link seperti judi slot 온카지노 online, 188bet judi bola, slot88, live casino jackpot terbesar. Judi Online Joker123 adalah